منابع و ترکیبات عطری مورد استفاده در عطرسازی

منابع و ترکیبات عطری مورد استفاده در عطرسازی

عطر تاریخچه ای طولانی، رنگارنگ و بسیار جالبی دارد که ریشه آن به فرهنگ های باستانی بین النهرین و مصر برمی گردد. این هنر توسط تمدن های رومی و عربی تکمیل تر شد.

در 13 ژوئیه 1709، جیووانی باتیستا فارینا شرکت G. B. Farina   را در خانه خود در کلن تأسیس کرد. خانواده او در اصل اهل سانتا ماریا ماگیوره در پیمونت ایتالیا بودند. شرکت جدید عمدتاً اقلام مد را می فروخت تا اینکه یوهان ماریا، برادر کوچکتر جیووانی، در سال 1714 به شرکت ملحق شد.

یوهان ماریا فارینا (1685-1766) آب معطری را تولید کرد که آن را “آکوا میرابیلیس” یا “آب معجزه آسا” می نامیدند (در آن زمان گفته می شد که عطرها نیز دارای اثر دارویی هستند که سازندگان به ندرت آن را انکار می کردند). رایحه تازه یوهان ماریا فارینا با عطرهای سنگین و بسیار گران قیمتی که در میان اشراف آن زمان رایج بود تفاوت زیادی داشت. این عطر بر اساس اسانس مشک نبود بلکه بر اساس نت های ترنج، لیمو و پرتقال بوده است. گفته می شود که یوهان ماریا خلقت خود را این چنین توصیف کرده است: «عطر من مانند صبح بهاری ایتالیایی پس از باران است.

عطرسازی در تمدن های سند هندی ها (3300 سال قبل از میلاد تا 1300 سال قبل از میلاد) نیز رواج داشت. در قرن نهم، یک شیمیدان عرب به نام الکندی کتاب شیمی عطر و تقطیر را منتشر کرد که یک جلد شامل بیش از 100 دستور پخت آبهای معطر، روغنهای معطر و مرهم بوده است.

در اوایل قرن سیزدهم، هنر عطرسازی به اروپای غربی گسترش یافت و در قرن شانزدهم در ایتالیا و فرانسه دوره رنسانس رونق گرفت. رنه، فلورانتینی، که به عنوان عطرساز شخصی کاترین دی مدیچی خدمت می کرد، عطر را از طریق یک گذرگاه مخفی بین آزمایشگاه خود و محل زندگی ملکه به فرانسه منتقل کرد تا مطمئن شود که هیچ فرمولی در طول راه به سرقت نخواهد رفت.

فرانسه به سرعت به یکی از قطب‌های اصلی اروپایی برای تولید عطر و لوازم آرایشی تبدیل شد، اما فروش آنها فقط مختص طبقات ثروتمند و اشراف زادگان جامعه بود.

تولید عطر مدرن و بازاریابی انبوه

بازاریابی انبوه عطر با انقلاب صنعتی اواسط قرن 19 آغاز شد، زمانی که مواد شیمیایی مصنوعی برای تولید عطر معرفی شدند و آنها را برای عموم مقرون به صرفه تر می کرد. امروزه، هنر عطرسازی به یک صنعت چند میلیارد دلاری در سطح جهان تبدیل شده است و فرآیند علمی ساخت عطر در طول دهه‌ها دستخوش اصلاحات و پیشرفت‌های بسیاری شده است.

تولیدکنندگان عطر امروزی، مواد شیمیایی مصنوعی را به روغن‌های طبیعی ترجیح می‌دهند، اگرچه مواد طبیعی هنوز برای استفاده در بهترین و گران‌ترین رایحه‌ها بسیار اهمیت دارد. به نظر می رسد مصرف کنندگان عطر امروزی عطرهای با غلظت کمتری را ترجیح می دهند و ترکیب این دو عامل باعث کاهش قیمت خرید عطر و تشویق استفاده مکرر از رایحه خاص در زندگی روزمره یک مصرف کننده معمولی شده است.

منابع معطر مورد استفاده در تولید عطر چیست؟

هنگامی رایحه‌هایی را برای مشتریان خود ترکیب می‌کنیم، که شامل طیف گسترده‌ای از متخصصان صنعت از جمله صاحبان برند عطرسازی، توسعه‌دهندگان محصولات، دانشمندان آرایشی و بهداشتی، شیمی‌دانان توسعه مراقبت از پوست، صابون‌سازان و غیره است، عطرسازان اصلی ما بر روی چهار دسته اصلی تمرکز می‌کنند. از منابع معطری که در تولید عطرهای مدرن استفاده می شود.

آنها عبارتند از: گیاهی، حیوانی، مواد طبیعی و مصنوعی، این موارد را می‌توان به صورت زیر تقسیم کرد:

منابع گیاهی مورد استفاده در تولید عطر

از زمان های قدیم، انواع گیاهان معطر به عنوان منبعی برای اسانس ها و مخلوط های معطر مورد استفاده قرار می گرفته اند. حتی امروزه، آنها بزرگترین منبع برای ترکیبات معطر مورد استفاده در عطرسازی هستند.

گیاهان آمالگام های آلی به نام متابولیت های ثانویه تولید می کنند که از آنها در برابر عفونت محافظت می کند و گرده افشان ها را جذب می کند. بخش‌هایی از هر گیاه می‌تواند بیش از یک منبع برای آروماتیک‌ها به شرح زیر ارائه دهد.

پوست درختان

دارچین، کاسکاریلا و ریشه ساسافراس سه پوست خشک معمولی هستند که در ساخت عطرهای خوب استفاده می شوند. برخی دیگر از معطر کننده های رایج پوست عبارتند از: چوب صندل، گل رز، چوب آگار، سدر، توس، کاج و سرو کوهی.

گل و شکوفه ها

گل ها و شکوفه ها رایج ترین منابع رایحه برای عطرها هستند. یکی از با ارزش ترین عناصر یک عطر خوب، گل رز است که در همه جا وجود دارد، که به عنوان “ملکه همه گل ها” نیز شناخته می شود. گنجاندن آن در عطر به تمدن های روم باستان و یونان برمی گردد.

یاس یکی دیگر از اسانس های خالص محسوب می شود که به هر عطری کیفیت بالایی می دهد. هر دو گونه ویکتوریا و پارما ویولت در قرن‌ها به دلیل رایحه‌های متنوعشان در عطرها و داروها استفاده شده‌اند.

گل معطر پرتقال به طور سنتی با ارایش عروس در سراسر جهان همراه است. روغن گل پرتقال که به نرولی معروف است به افتخار شاهزاده ایتالیایی نرولی که معروف بود دستکش هایش را با این رایحه گرانبها معطر می کرد، نامگذاری شده است. از گل های پلومریا برای تهیه لیز هاوایی استفاده می شود و پولینزیایی ها به خاطر رنگ و عطرشان از آنها قدردانی می کنند.

رزین ها

از نظر تاریخی، این ترکیبات باستانی به عنوان پایه ای برای ایجاد بخور و ضد عفونی کننده های پزشکی استفاده می شده است. کندر، لبدانوم؛ مر از بلسان پرو (درخت گل حنا) و صمغ بنزوئین در عطرهای طبیعی استفاده می شود، در حالی که رزین های کاج و صنوبر در رایحه های مصنوعی بیشتر ترجیح داده می شوند.

برگ و شاخه

برگ ها و شاخه های برخی از گیاهان رایحه “سبز” موجود در بسیاری از عطرها را ارائه می دهند. برخی از محبوب‌ترین آنها عبارتند از: برگ اسطوخودوس. پاتچولی; حکیم؛ بنفشه; رزماری و سایر مرکبات

میوه ها

میوه های موجود در عطرسازی، عطرهای خود را از پوست خود می گیرند. پرمصرف ترین آنها عبارتند از: پرتقال، لیموشیرین و لیمو ترش. از پوست گریپ فروت نیز استفاده می شود، اما شکل سنتز شده آن بیشتر ترجیح داده می شود، زیرا برخلاف پوست طبیعی، گوگرد ندارد، که وقتی تجزیه شود بوی بسیار نامطبوعی بدهد.

ریشه و پیاز

سه عنصر اغلب مورد استفاده در این دسته عبارتند از: ریزوم های زنبق (یک ساقه گیاهی زیرزمینی اصلاح شده که ریشه ها و شاخه ها را از گره های خود می فرستد). ریشه وتیور و چندین ریزوم از خانواده زنجبیل.

دانه

رایج ترین دانه های مورد استفاده در عطرسازی عبارتند از: دانه تونکا، دانه هویج، گشنیز، زیره سیاه، کاکائو، جوز هندی، گرز، هل و بادیان.

چوب ها

این آروماتیک ها نت های پایه اکثر عطرها را تشکیل می دهند. گلسنگ‌ها (قارچ‌ها و جلبک‌هایی که با هم رشد می‌کنند) مانند خزه‌های بلوط و درختان، بوی پوست، ساحل دریا و شاخ و برگ را منتقل می‌کنند. چوب صندل، گل سرخ، چوب آگار، توس، سرو، ارس و کاج پرمصرف ترین منابع چوبی برای عطرهای معطر هستند.

منابع حیوانی مورد استفاده در تولید عطر

عنبر

این از ترشحات اسپرم نهنگ می باشد که یک ترکیب بسیار ارزشمند است که سال ها در تولید عطر استفاده می شده است. رایحه ای شیرین و خاکی دارد. امروزه فقط به صورت مصنوعی یافت می شود. به این ترتیب، این یکی از معدود منابع عطری است که بدون ایجاد حاشیه و یا آسیبی از منبع آن برداشت می شود.

مشک سیوت

این منبع معطر از کیسه‌های خوشبوی سیوت های آفریقایی (یک نوع حیوان آفریقایی) به دست می‌آید. اگرچه زمانی بسیار محبوب بود، اما امروزه استفاده از آن به دلیل افزایش مشک مصنوعی رو به کاهش است.

کاستوروم

این معطر که در نت های پایه عطر برای ایجاد بوی چرمی «ماشین جدید» استفاده می شود، از کیسه های هر دو گونه سگ آبی آمریکای شمالی و اروپایی تشکیل شده است، دو گونه ای که این رایحه را به منظور نشان دادن قلمرو خود ترشح می کنند.

هیراسیوم

این رایحه ترکیبی از مشک سیوت، کاستوریوم، مشک آهو، تنباکو و آگاروود است و از فضولات سنگ شده گورکن آفریقایی و خاورمیانه ای گرفته شده است.

مشک

این منبع معطر که از غده ای از آهوی مشک نر هیمالیا گرفته شده است، جای خود را به مشک های مصنوعی داده است که گاهی اوقات به آنها “مشک سفید” هم می گویند.

منابع مصنوعی مورد استفاده در تولید عطر

مشک های سفید یکی از پرکاربردترین انواع آروماتیک های مصنوعی هستند و از رایحه مشک آهو تقلید می کنند. آنها رایحه ای تمیز، صاف و شیرین دارند و در انواع عطرهای تجاری یافت می شوند. در درجه اول، آنها به عنوان پس زمینه خنثی برای نت های میانی عمل می کنند.

مواد مصنوعی اضافی عبارتند از: آلدئیدها (که در عطرهای شانل معروف هستند)، یونون ها (نت های بنفش)، سالیسیلات ها، استات ها، کتون ها، الکل ها، استرهای مختلف و موارد دیگر، که مجموعه ای از خلاقیت های هنری بی حد و حصر را باز می کند.

ترکیبات عطری در عطرسازی

بسیاری از رایحه های خوشمزه مانند وانیل، دارچین و گل ها با ترکیب شدن ترکیبات معطر ایجاد می شوند. ترکیب معطر به هر آمالگام شیمیایی گفته می شود که دارای بو یا بویی باشد که به اندازه کافی فرار باشد تا بتواند به سیستم بویایی در قسمت بالایی بینی منتقل شود. همچنین به عنوان ترکیبات خوشبو و معطر شناخته می شود، ذرات دارای این مشخصات دارای وزن مولکولی کمتر از 300 میکرون هستند.

این ترکیبات نام خود را از بوهایی که تولید می کردند گرفته اند. از نظر شیمیایی، آنها دسته بزرگی از مولکول‌ها هستند که شامل یک حلقه مسطح از اتم‌ها هستند که با پیوندهای متناوب منفرد و دوتایی یا حلقه‌های بیشتری در ساختارشان متصل شده‌اند. یکی از جنبه های تعیین کننده مربوط به فرآیندی است که به عنوان تشدید شناخته می شود، که در آن پیوندهای متناوب به اتم های حلقه اجازه می دهد تا الکترون ها را به اشتراک بگذارند.

بسیاری از ترکیبات معطر مشتقات بنزن هستند که به دلیل خواص ترکیبی عالی آن به طور گسترده در عطرسازی استفاده می شود. این عنصر که به عنوان فنل اتانول شناخته می شود، یک عنصر اصلی در روغن های گل رز است و برای ساخت آنها نیاز به جایگزینی گروه های دیگر به جای اتم های هیدروژن است.

این آمالگام ها را می توان در غذا، شراب، ادویه ها، عطرها، روغن های معطر و رایحه های گل یافت. بسیاری از آنها در طول رسیدن میوه ها و سایر محصولات تشکیل می شوند. در شراب ها، بیشتر محصولات فرعی فرآیند تخمیر هستند. عطرهای زنانه نسبت به عطرهای مردانه دارای سطوح بالاتری از ترکیبات معطر هستند.

ترکیبات ماندگار عطر و رایحه

درصد ترکیبات معطری که ممکن است در هر ترکیب عطری وجود داشته باشد، دارای طیف وسیعی از غلظت‌های بالقوه است و اصطلاحاتی را به وجود می‌آورد که هرگز، طبیعتاً نمی‌تواند دقیق باشد. علاوه بر این، تغییرات همیشه رخ می دهد زیرا عطرسازی های مختلف، مانند متخصصان مراقبت از هوای محیط در آلفا آروماتیک، مقادیر مختلفی از روغن را به هر یک از عطرهای خود اختصاص می دهند.

غلظت و ماندگاری یک عطر تا حد زیادی به شدت و ماندگاری ترکیبات معطر یا روغن های عطری که در فرمولاسیون آن استفاده می شود بستگی دارد. قدرت هر رایحه بسته به درصد ترکیبات موجود در عطر به ترتیب افزایش یا کاهش می یابد.

رایج ترین اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف غلظت تقریبی یک عطر به شرح زیر است:

عصاره عطر: 20 تا 40 درصد ترکیبات معطر

ادو پرفیوم: 10-30 درصد ترکیبات معطر

ادو تویلت: 5-20 درصد ترکیبات معطر

ادکلن: 2-5% ترکیبات معطر

تولید عطرهای حرفه ای در جهان

عطرهایی که مجموعه پرفیوم لند دارد بوسیله عطرسازانی تولید می شود که قدرت اسرارآمیز و ظریف فرمولاسیون عطر را می شناسند و به آن احترام می گذارند. محصول نهایی همیشه منحصر به فرد است، زیرا رایحه در طول تاریخ به عنوان تنها لوازم جانبی که همیشه وجود دارد و در عین حال کاملاً نامرئی استفاده می کنیم، باقی مانده است.

از ترکیبات سفارشی بی عیب و نقص عطرهای پرفیوم لند، هم پیشرو و هم پیشگام در صنعت، برای تولید عطرهای با کیفیت برتر، محصولات مراقبت شخصی، شمع ها و پخش کننده ها و عطرها برای محصولات خانگی استفاده می گردد.

آینده عطرسازی در محصولات تجاری

در کنگره جهانی عطر در سال 2018، متخصصان به این موضوع پرداختند که چه چیزی در آینده در دنیای عطر از نظر روند مصرف‌کننده، مالکیت معنوی و پیشرفت‌های فناوری وجود دارد.

هانا سیمونز، مدیر تحقیقات زیبایی و مد در Euromonitor International، در سخنرانی خود در کنگره با عنوان: آینده عطر و فرصت های رشد، این را بیان کرد: “ما شش ستون کلیدی را شناسایی کرده ایم که معتقدیم مصرف کننده جدید را در بر می گیرد. آنها سادگی، هدف، رفاه، تجربه، توانمندسازی و تمایز هستند.

سادگی به آینده ای اشاره دارد که محصولات با تبلیغات و بازاریابی کمتر و تمرکز واضح بر خود رایحه و آنچه که ارائه می دهد تولید می شوند.

علاوه بر این، مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که سبک زندگی آنها را تقویت کند، از یک هدف حمایت کند، ارزش های اخلاقی را یکپارچه کند و شمول فرهنگی و مذهبی را ترویج کند. رفاه به یک عامل مهم در خرید مصرف کننده تبدیل شده است و انتظار می رود در آینده بیشتر شود.

برندهای آنلاین معتبر مصرف کننده اهل کتاب را جذب می کنند و به طور مداوم بر تقاضای عطرها تأثیر می گذارند. علاوه بر این، نشانه هایی نیز وجود دارد که رایحه های جدید در آینده عطرسازی نیز جایگاه خود را خواهند داشت.

توانمندسازی یک جنبه ظریف در عطرسازی است که به انتخاب رایحه اشاره دارد. مصرف‌کنندگان فردا کمتر تحت تأثیر مارک‌های مشهور و تأییدیه‌ها قرار می‌گیرند.

پلتفرم های دیجیتال قرار است در خرید مصرف کننده اهمیت بیشتری پیدا کنند. تمایز به تمرکز بر خدمات سازگار و داستان یک برند اشاره دارد. یکی از حرفه‌ای‌های عطر همه چیز را اینطور خلاصه کرد که گفت: “بو ما را به هم نزدیک می‌کند و ما را در واقعیت مستقر می‌کند.”

عطر نیش
عطر دیزاینر
واتس آپ
اینستاگرام
تلگرام
بستن
مقایسه